Info Senjata Sulit Kerambit


Senjata sulit yang dimainkan secara jarak dekat oleh para pendekar dan serikandi. Dibentuk dari inspirasi KUKU HARIMAU dan BULU PADA EKOR AYAM JANTAN. Dikenali juga dengan pelbagai nama mengikut bentuk (bilah dan lengkungannya), saiz dan tempat. Antaranya;

1. Kuku Rimau
2. Kuku Hanuman
3. Lawi Ayam
4. Kerambit Minang
5. Kerambit Sumbawa
6. Kerambit Lombok
7. Kerambit Sunda (2 mata)
Bilahnya berbentuk melengkung dan tajam kedua-dua belahnya.Terdapat lubang cincin dipangkal hulunya sebagai ruang untuk memasukkan jari telunjuk. Keadaan ini menjadikan senjata kerambit sukar terlepas dan boleh bergerak secara fleksibel kerana jari telunjuk menjadi sebagai pemacunya.Namun kelemahannya, boleh mengakibatkan jari telunjuk itu patah bila berdepan dengan musuh yg pakar atau tertusuk sesuatu yg keras (tidak lut). Bagi mengelakkan keadaan seperti ini, ada rekaan kerambit yg tiada lubang cincin dan hanya digenggam. Tetapi ianya berisiko untuk terlepas dan sedikit terhad ruang geraknya berbanding yang berlubang cincin.

Kaedah "makannya" secara merobek sasaran lembut pada tubuh lawan seperti leher, bawah dagu, ulu hati, sisi pinggang, kantung kemaluan, ketiak, tendon-tendon utama seperti pergelangan, pelipatan siku dan lutut. Arah gerak makannya secara horizontal (lambai atas dan lambai bawah) dan vertikel. Setiap kali kerambit mengena sasaran, pengemudinya akan menyentap kerambit tersebut sebagai usaha merobek tubuh lawan. Ianya disimpan dan dipegang secara sembunyi dari penglihatan musuh. Biasanya, para pendekar akan menyimpan kerambit ini di dalam poket, menyelit kerambit disebalik bengkong (atau di sekitar pinggang yang sedikit belakang agar tersorok dari pandangan musuh), dan ada juga disimpan dalam kilasan kain sarung atau sampin. Bagi serikandi pula, kerambit (bersaiz kecil) disimpan di sebalik rambut yang dijadikan sebagai cucuk sanggul.


Kaedah Latihan.
Secara asasnya, pesilat diajar dengan senaman Kerambit. Senaman kerambit diajar bertujuan agar pesilat mampu menghayati gerak-geri kerambit yang banyak bermain secara MERAUT dengan gerak lambai atas dan lambai bawah (gerakan horizontal) dan sauk sula (vertikel). Geraknya perlu rapat dan tangan kiri (tanpa kerambit) haruslah berwaspada agar tidak termakan tuan sendiri. Kemudian, pesilat mula diajar Gerakan Asas Kerambit agar gerakan yang lembut ketika senaman kerambit tadi dapat dilaksanakan dengan gerak sebenar yang keras dan pantas.

Setelah mahir mengemudi Kerambit, pesilat akan diajar kaedah elak-makan dan seterusnya dilatih menyambut serangan kerambit musuh dalam keadaan bertangan kosong (tanpa senjata). Kaedah Tapak Hidup Kerambit juga diberi pendedahan agar pesilat mampu mendalami pelbagai kemungkinan bentuk serangan secara berangkai dan pelbagai situasi.

Penghujung pelajarannya, pesilat perlu bertempur menggunakan Kerambit di dalam kain sarung. Kaedah latihan sebegini menitikberatkan kecekapan pesilat untuk bermain rapat dan cekap menghadapi serangan kerambit dalam situasi yg terhad. Petua Kerambit dan Penggunaan Racun juga akan disampaikan setelah pesilat berjaya menguasai sepenuhnya Permainan Kerambit ini.

Walaupun asal senjata Kerambit ini dari Nusantara (Alam Melayu), namun ianya telah tersebar dan telah mendapat tempat di hati orang-orang Barat yang melihat senjata Kerambit ini mempunyai kelebihannya yang tersendiri berbanding senjata-senjata Melayu lain.






<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Pakar Bedah Lagenda Abad ke-10: Al-Zahrawi


Al-Zahrawi adalah pakar bedah moden terulung hingga abad ke 21. Nama sebenar beliau ialah Abu al-Qasim Khalaf ibn al-Abbas al-Zahrawi. Beliau dilahirkan pada 936 M di kota diraja Al-Zahra’, terletak kira-kira 9.6 kilometer dari Cordova, Andalus/Sepanyol dan meninggal dunia di tempat yang sama pada tahun 1013 M.

Al-Zahrawi berketurunan Arab Ansar tetapi ahli keluarganya berpindah dan menetap di Sepanyol. Beliau menuntut ilmu di Cordova ,mengajar ilmu perubatan dan mengubati masyarakat. Penglibatan Al-Zahrawi dalam bidang perubatan lebih tertumpu kepada bidang pembedahan. Beliau dikenali sebagai pakar bedah yang terbaik pada zaman pertengahan dan digelar sebagai "Bapa Bedah Moden". Al-Zahrawi juga pernah berkhidmat sebagai doktor peribadi Raja Andalusia, iaitu Khalifah Al-Hakam II. Riwayat hidup Al-Zahrawi banyak dihabiskan di tanah airnya sendiri.

Karya & Sumbangan


Kitab At-Tasrif

Sehingga ke hari ini, dunia perubatan dan pembedahan begitu menyanjungi karya-karya sarjana Islam seperti Qanun fi-Tib yang di karang oleh Ibn Sina, Kitab Al-Hawi oleh Al-Razi, Sandaqol Hikmah oleh Jabbir al-Hayyan dan pelbagai lagi karya sarjana ilmuan Islam. Oleh itu, tidak kurang hebatnya tokoh perubatan dan pembedahan Al-Zahrawi yang sangat mashyur dengan karya beliau, At-Tasrif (Al-Tasrif liman ‘Ajaza an al Ta’lif) dan Kitab Al Maqalah fi Amali ‘ala Fanni al Jarahah yang menjadi rujukan hingga ke abad 21. Walaubagaimanapun, berdasarkan kajian lepas, hanya Kitab At-Tasrif sahaja yang lebih terkenal dan masyhur. Kitab Tasrif Al-Zahrawi sangat menyumbang kepada bidang perubatan dan pembedahan dunia Barat. Karya beliau menjadi tereknal pada zaman pertengahan, kira-kira menjelang abad ke-12 dan ke-13.

Pakar bedah Perancis yang terkenal, Gus de Ghauliac (1368 M) menjadikan tulisan Al-Zahrawi sebagai bahan tambahan dalam buku bedahnya. Kitab At-Tasrif juga menjadi bahan rujukan selama 5 abad di Universiti Salerno di Rom, Itali , Motpellier di France dan beberapa universiti lain di Eropah. Sejarah penterjamahan kitab At-Tasrif dilakukan kali pertama oleh Gerard Cremona, seorang sarjana Itali pada zaman pertengahan dan zaman Renaissanc. Gerard menterjamah kitab At-Tasrif ke dalam bahasa latin. At-Tasrif juga dicetak dalam bahasa Latin dan Hebrew dengan nama 'Medical Vademecum' pada 1497M. Bahagian mengenai tumbuhan dicetak di Venice pada 1471M, mengenai pembedahan juga dicetak di Venice pada tahun 1497M. Bahagian klinikal pula dicetak pada tahun 1519M di Osnabruck, German dan pada tahun 1566M, bahagian penyakit puan dicetak di Basel, Swiss. Kitab At-Tasrif telah menjadi sangat terkenal di kalangan sarjana Barat dan menjadi rujukan sehingga ke abad ini. Sekaligus ketokohan Al-Zahrawi telah membuka jalan kepada para sarjana sains baik Islam mahupun Barat untuk mengembangkan teknologi perubatan dan pembedahan selari dengan era moden masa kini.

Kitab At-Tasrif juga disebut sebagai ensiklopedia Al-Zahrawi yang mengandungi 30 jilid yang meliputi pelbagai bidang perubatan, kedoktoran dan pembedahan. Jumlah helaian pula tidak kurang daripada 1500 muka surat. Dalam bab pembedahan, Al-Zahrawi mencatatkan pelbagai ilustrasi teknik-teknik pembedahan, alat-alat bedah, serta panduan melakukan pembedahan dengan tertib. Antara teknik pembedahan dan pemeriksaan yang diperkenalkan oleh Al-Zahrawi ialah:

1. Teknik pembedahan mata untuk katarak.
2. Teknik pembedahan hidung dan telinga.
3. Teknik pembidanan untuk ibu-ibu bersalin.
4. Teknik rawatan pergigian.
5. Teknik pembedahan perut dan pundi kencing.
6. Teknik pembedahan bagi kanser (contohnya kanser payudara).
7. Teknik merawat tulang patah

Al-Zahrawi juga memaparkan alat-alat bedah ciptaan beliau dan juga cara penggunaannya. Setiap alat bedah yang dicipta itu mempunyai fungsi tersendiri untuk merawat, memeriksa dan membedah pada bahagian-bahagian tertentu. Alat-alatan bedah beliau tidak kurang dari 150 alatan. Al-Zahrawi juga mencatatkan alat-alat bedah yang dibuat daripada besi adalah lebih baik daripada bahan lain seperti emas. Ini kerana emas tidak cukup panas apabila dipanaskan ataupun terlebih menyerap kepanasan yang akan menyebabkan emas mencair. Antara alat-alat ciptaan Al-Zahrawi ialah:

1. Alat bedah dan pemeriksaan bagi mata, hidung, lidah dan telinga
2. Alat untuk mengeluarkan batu karang dalam pundi kencing
3. Alat untuk mengeluarkan sel kanser tahap 1. (kanser peringkat awal).
4. Alat untuk mengeluarkan janin mati daripada perut ibu.
5. Alat untuk pergigian

Dalam Kitab At-Tasrif juga, Al-Zahrawi memuatkan info-info penting berkenaan dengan tips kesihatan dan diet seimbang bagi pesakit. Sebagai tambahan, Al-Zahrawi juga menyumbang kepada penyediaan ubat-ubatan seperti ubatan herba. Ubat-ubatan beliau dihasilkan dari teknik penyulingan dan pemejalwapan. Beliau juga menjadi orang pertama memperihalkan secara terperinci mengenai hemofilia.

Hemofilia merupakan penyakit keturunan yang berpunca akibat kekurangan faktor pembekuan darah. Pesakit akan mengalami pendarahan yang serius apabila terluka. Al-Zahrawi juga memperkenalkan penggunaan benang sutera untuk tisu yang berselirat, Selain itu, Al-Zahrawi juga memperkenalkan teknik pengikat di lengan untuk menghentikan aliran darah ketika berlaku pendarahan yang teruk. Sumbangan Al-Zahwari ini ternyata amat besar dan mencapah. Beliau bukan sahaja mahir dalam bidang perubatan dan pembedahan malahan ada yang mendakwa Al-Zahrawi juga turut mahir dalam bidang kosmetik dan kecantikan. Beliau telah memperkenalkan minyak gosok serta kepentingannya. Cara-cara penyediaan minyak gosok daripada bahan-bahan asas juga pernah dicatat oleh beliau dalam karyanya At-Tasrif. Al-Zahrawi juga menggunakan zat minyak yang disebut sebagai Adhan untuk rawatan dan kecantikan. Bukan hanya itu, malahan Al-Zahrawi juga memperkenalkan jenis-jenis wangian yang pelbagai dan penuh beraroma. Teknik-teknik menguatkan gusi serta memutihkan gigi juga telah diperkenalkan oleh tokoh hebat ini. Oleh itu, masyarakat Islam Andalus pada abad ke-12 telah mengetahui dan menggunakan produk-produk kecantikan antaranya krim tangan, pembersih mulut dan pembersih hidung.

Pada zaman keemasan Islam itu juga, masyarakat telah menggunakan sejenis detergen yang bernama Lenor untuk wangian dan pencuci pakaian agar sentiasa harum dan segar.Kaedah berbekam juga turut dicatatkan oleh Al-Zahrawi dalam kitabnya. Beliau mengatakan penggunaan cawan atau alat berbekam boleh diperbuat daripada tanduk, kayu, tembaga, atau kaca. Kaedah rawatan berbekam mempunyai dua cara, berbekam kering, (dengan api atau tanpa api) dan bekam basah. Al-Zahrawi menggunakan minyak beraroma dan air sebelum dan selepas berbekam untuk mempercepatkan penyembuhan. Beliau hanya menyarankan penggunaan lintah untuk berbekam pada anggota badan yang tidak boleh berbekam secara biasa seperti hidung dan jari. Jelas di sini ianya tidak selari dengan pandangan umum yang boleh menggunakan lintah untuk bekam secara meluas.

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Kaum 'Aad: Atlantis Padang Pasir


Satu ketika dahulu, ramai ragu-ragu tentang kewujudan kaum A’ad seperti yang termaktub dalam al-Quran. Ketika ayat mengenai kehancuran kaum A’ad diturunkan, ramai terkejut dengan kedashyatan azab Allah terhadap kaum nabi Hud as tersebut. Namun, rata-rata umat Islam ketika itu langsung tidak tahu-menahu mengenai kaum yang disebut Allah swt sebagai kaum A’ad tersebut.

Begitu juga apa yang dialami oleh kaum Yahudi yang menetap bersama-sama umat Islam di Madinah. Mereka mendengar desas-desus turunnya ayat tentang kaum A’ad tersebut. Dalam kitab suci mereka iaitu Taurat tidak langsung menceritakan kemusnahan kaum A’ad sedangkan kaum-kaum lain seperti kaum Lut as, kaum Nuh as dan sebagainya diceritakan dengan terperinci dalam kitab mereka. Berikutan itu, kaum Yahudi terus menyebarkan fitnah bahawa kaum A’ad sebenarnya tidak pernah wujud dan apa yang diberitakan dalam al-Quranul karim hanyalah omongan kosong yang langsung tidak berfakta.

Ternyata orang Yahudi silap

Tahun berganti tahun, abad berganti abad. Ramai orientalis mula datang ke tanah arab untuk mengkaji dan menyelidik kitab suci al-Quran, syair-syair dan cerita penglipur lara popular di tanah arab. Antara orientalis paling popular yang pernah datang ke tanah arab adalah T. E. Lawrence atau lebih dikenali dengan Lawrence of Arabia.

Lawrence of Arabia

Kepada yang belum mengenali siapakah Lawrence of Arabia, beliau adalah orientalis yang bertanggungjawab menghasut pemimpin tanah arab untuk memberontak kepada kerajaan Turki Othmaniyyah sekitar tahun 1916-1918. Disebabkan hasutan dan dokongan daripada Lawrence of Arabia tersebut, tanah arab akhirnya bebas daripada menjadi jajahan Turki Othmaniyyah dan King Saud diangkat menjadi pemimpin besar tanah arab. Kerajaan baru yang ditubuhkan dikenali sebagai Arab Saudi. Dan kerajaan Arab Saudi kekal memerintah tanah arab sehingga ke hari ini. Lawrence of Arabia yang juga seorang Leftenan Kolonel tentera Diraja Britain meninggal dunia pada 19 Mei 1935 akibat kemalangan jalan raya. Ketika itu beliau berumur 45 tahun.

‘Jasa’ Lawrence of Arabia

Miskipun Lawrence of Arabia boleh dikatakan musuh di dalam selimut kepada umat Islam, namun jasanya kepada penemuan kota Iram yang dikatakan sebagai kota kaum A’ad tidak boleh disangkal. Beliau adalah insan pertama daripada Eropah yang sangat berminat dengan‘Lost City’ Iram. Beliau yang hidup dengan cara orang Badwi dan kemampuannya berkomunikasi dalam bahasa Arab dengan fasih membuatkan cerita mengenai kemusnahan tamadun kaum A’ad mudah sampai ke telinganya.

Kerana sangat berminat dengan kisah kaum A’ad dan kotanya yang memiliki tiang-tiang yang besar, Lawrence of Arabia telah mengelarnya dengan gelaran ‘Atlantis of the Sands’.Seperti kota Atlantis, kota Iram juga kelihatan mustahil untuk ditemui. Lawrence of Arabia juga tidak yakin apakah kota tersebut benar-benar wujud. Baginya, ia sekadar cerita dogeng yang terkandung dalam al-Quran.

Atlantis of the Sands

Sebenarnya, apa yang ditulis oleh Lawrence of Arabia mengenai kota Iram yang digelar beliau sebagai ‘the Atlantis of the Sands’ telah menarik minat beberapa ahli arkeologi daripada Eropah kemudian harinya. Mereka adalah Nicholas Clapp, George Hedges, Dr. Juris Zarins dan Ranulph Fiennes.

Pada akhir tahun 80-an dan awal 90-an, keempat-empat individu ini telah berusaha untuk mencari satu tamadun yang musnah sepertimana yang disifatkan dalam al-Quran. Rujukan utama keempat-empat mereka adalah berdasarkan al-Quranul karim dan cerita-cerita lisan daripada masyarakat Badwi.

Dr. Zarins yang bertindak sebagai ketua arkeologi dalam pencarian tersebut telah bersama-sama Nicholas Clapp dan George Hedges meminta NASA merakamkan gambar sekitar tempat yang dimaksudkan mempunyai potensi untuk dikaitkan dengan kota purba Iram yang telah musnah. Gambar tersebut telah dirakamkan menggunakan satelit NASA,SPOT(Satellite Pour I’Observation de la Terre). Rakaman tersebut mengejutkan mereka apabila ia jelas memaparkan laluan unta dan sebuah runtuhan kota purba yang kelihatan mengelilingi sebuah ‘runtuhan’ oasis.

Namun laluan perdagangan dan runtuhan kota purba tersebut tidak mampu dilihat jelas pada mata kasar. Imej tersebut telah dirakamkan di Rub’al Khali, Oman yang terletak di selatan Semenanjung Arab.

Pada 1992, eskavasi telah dimulakan. Daripada hasil penemuan arkeologi, mereka bersepakat bahawa ia adalah kota Iram yang musnah seperti yang dimaksudkan dalam al-Quran berdasarkan pentarikhan karbon menyatakan ia dibina sekitar 6,000 tahun sebelum masihi. Menurut mereka lagi, kota yang ditemui itu adalah salah satu kota yang dimiliki oleh kaum A’ad dan banyak lagi yang tenggelam dalam ‘lautan’ pasir.

Keajaiban Al-Quran

Terdapat beberapa persamaan hasil penemuan arkeologi dengan ayat-ayat Allah swt yang menceritakan kisah kaum A’ad dan nabi Hud as. Antaranya adalah berkenaan dengan pembinaan tiang-tiang yang sangat tinggi yang mana tidak pernah dibina oleh sesiapa pun sebelumnya.

1. Tiang-tiang tinggi

Dalam al-Quran ada menyebut tentang kota Iram yang disifatkan mempunyai tiang-tiang yang tinggi,
6. Apakah kamu tidak memperhatikan bagaimana Tuhanmu berbuat terhadap kaum A’ad?
7. (iaitu) penduduk Iram yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi
8. yang belum pernah dibangunkan (suatu kota) seperti itu, di negeri-negeri lain,
(Surah al-Fajr ayat 6-8)
Firman Allah swt telah dapat dibuktikan melalui hasil penemuan arkeologi pada 1992. Clapp yakin bahawa yang kota purba yang ditemui adalah Iram berdasarkan kepada tapak-tapak tiang yang berbentuk segiempat sama. Dipercayai bahawa tiang-tiang yang dibina adalah 7 batang kesemuanya.

2. Membina benteng-benteng

Kaum A’ad juga diriwayatkan membina benteng-benteng. Ia diceritakan Allah dalam surah as-Syu’araa’ ayat 128 sehingga 130.
128. Apakah kamu mendirikan pada tiap-tiap tanah tinggi bangunan untuk bermain-main.
129. dan kamu membuat benteng-benteng dengan maksud supaya kamu kekal (di dunia)?
130. Dan apabila kamu menyeksa, maka kamu menyeksa sebagai orang- orang kejam dan bengis.
(Surah as-Syu’araa’ ayat 128-130)

Sepertimana perihal tiang-tiang yang tinggi yang dibina oleh kaum A’ad, mereka juga turut membina benteng yang dianggarkan mempunyai tinggi lebih daripada 2 meter. Jika mengikut rekod arkeologi, tiada tamadun sekitar 6,000BC telah membina tembok atau benteng seperti yang dibina oleh kaum A’ad. Ia bertepatan dengan apa yang Allah swt bicarakan dalam Surah al-Fajr ayat 8.

3. Terdapat kebun-kebun dan mata air

133. Dia telah menganugerahkan kepadamu binatang-binatang ternak, dan anak-anak,
134. dan kebun-kebun dan mata air,
(Surah as-Syu’araa’ ayat 133-134)
Mengenai perihal kebun-kebun dan mata air, ia dapat dibukti melalui penemuan oasis di tengah-tengah kota Iram. Penemuan oasis merupakan titik pertama sebelum penemuan Kota purba Iram. Mata air merupakan sumber utama kepada kemajuan kota Iram satu ketika dahulu. Kaum A’ad dikatakan mencari nafkah dengan mengembala binatang ternak dan juga berdagang. Oasis milik kaum A’ad masih lagi boleh dilihat sehingga ke hari ini.

4. Dimusnahkan oleh angin kencang41.

Dan juga pada (kisah) Aad ketika Kami kirimkan kepada mereka angin yang membinasakan,
42. angin itu tidak membiarkan satupun yang dilaluinya, melainkan dijadikannya seperti serbuk.
(Surah adz-Dzaariyaat ayat 41-42)

Dalam ayat Allah dalam surah adz-Dzaariyaat ini, angin kencang telah membinasa kaum A’ad yang sombong. Angin tersebut telah membinasakan seluruh masyarakat A’ad yang kufur terhadap Allah swt. Hasil arkeologi membuktikan bahawa runtuhan kota Iram bagaikan serbuk dan ia bertepatan benar dengan apa yang dimaksudkan Allah swt dalam ayat 42 surah adz-Dzaariyaat.

Penutup

Bagi ahli arkeologi, miskipun runtuhan tersebut sangat dashyat sehingga sukar untuk dilihat dengan mata kasar, ia bagaimanapun masih lagi mempunyai nilai yang sangat bermakna kerana dalam sudut yang lebih besar ia membukti al-Quran merupakan kalam Allah yang penuh mukjizat.

Kota yang dikatakan mustahil untuk ditemui ini akhir telah ditemui oleh seorang ahli arkeologi bukan muslim dan sepertimana yang diberitahu sebelum ini, rujukan utama mereka adalah al-Quran. Pembaca semua, ingatlah ayat Allah azza wa jalla ini,
Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al Quran itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.
(Surah Yusuf ayat 111)

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Sejarah Serangan Di Kota Makkah 1979

Pada akhir tahun 1979 Masjidil Haram yang di dalamnya mempunyai Kaabah yang menjadi kiblat kepada jutaan umat Islam sejak berkurun lama telah diserang dan ditawan oleh lebih kurang 500 orang penyerang yang diketuai oleh Juhaiman ibn Muhammad ibn Saif al Utaibi seorang pengikut fanatik ajaran dan fahaman Wahhabi.

Menurut sumber, beliau telah mengiktiraf abang iparnya Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtan sebagai Imam Mahdi dan beliau mempunyai kepercayaan bahawa semua ketua-ketua kerajaan di dunia Islam pada masa itu adalah korup dan menjadi proksi kepada kuasa barat terutamanya Amerika Syarikat dan beliau mahu keluarga Di Raja As- Saud yang memerintah Arab Saudi digulingkan. Dengan perancangan teliti dan rapi beliau dan pengikutnya telah menyerang Masjidil Haram pada 20 November 1979 dan menjadikan ribuan jemaah yang sedang melakukan ibadah di dalamnya telah dijadikan sebagai tebusan. Inilah pertumpahan darah yang pertama di dalam sejarah moden kota Mekah

Juhaiman ibn Muhammad ibn Saif al Utaibi.
Tarikh 20 November 1979 dipilih Juhaiman kerana ianya bersamaan pada hari pertama tahun 1400 Hijrah. Ini kerana terdapat ramalan bahawa Imam Mahdi akan muncul dan ditabalkan pada hari tersebut. Beberapa hari sebelum serangan , mereka telah menyembunyikan senjata , peluru dan bekalan makanan yang secukupnya di dalam bilik-bilik bawah tanah Masjidil Haram. Senjata yang diperolehi mereka itu dicuri dari depot senjata Tentera Pengawal Kebangsaan Arab Saudi beberapa bulan sebelumnya. Untuk mencuri dan menyeludup senjata adalah perkara mudah bagi Juhaiman kerana beliau dan beberapa pengikutnya pernah berkhidmat di dalam Tentera Pengawal Kebangsaan Arab Saudi selama 18 tahun.

Masjidil Haram ketika serangan subuh 20 November 1979.​

Serangan ke atas Masjidil Haram menggemparkan dunia Islam kerana pada waktu itu musim haji baru sahaja berakhir. Pagi itu ketika Imam Masjidil Haram ketika itu , Sheikh Mohammed al-Subayil sedang bersedia untuk mengimamkan hampir puluhan ribu jemaah untuk menunaikan solat Subuh , Juhaiman dan orang-orangnya berjaya mengunci kesemua pintu keluar masuk masjid, membunuh dua anggota polis yang hanya bersenjatakan cota dan menahan ribuan jemaah yang terperangkap sebagai tebusan. Juhaiman kemudiannya mengambil alih sistem pembesar suara masjid dan mengumumkan Imam Mahdi akhirnya telah muncul di Kota Mekah. Selain daripada itu beliau mahukan ekspot minyak Arab Saudi ke Amerika Syarikat dan negara-negara lain dihentikan serta merta dan meminta pengusiran kesemua penasihat ketenteraan bukan Islam dari tanah Arab Saudi.

Sebagai tindak balas dari serangan tersebut Tentera Pengawal Kebangsaan dan Tentera Arab Saudi cuba merempuh masuk perkarangan Masjidil Haram menggunakan kereta kebal menerusi pintu masuk utama tetapi gagal kerana kekukuhan pintu tersebut. Tentera dibawah arahan Juhaiman juga diletakkan di atas menara masjid lengkap dengan sniper (penembak curi). Akibat dari tentangan kuat dari pihak Juhaiman dan korbanyang tinggi dari pihak tentera Arab Saudi, serangan balas itu dihentikan.

Ketika itu telah timbul masalah dari segi syara’ mengenai penggunaan senjata api di dalam perkarangan Masjidil Haram. Majlis Ulama’ Arab Saudi pada awalnya menghalang penggunaan senjata kerana ia akan mencemarkan kesucian Kaabah tetapi atas desakan tentera dan kerajaan akhirnya Majlis Ulama’ Arab Saudi mengizinkannya dengan mengeluarkan satu fatwa untuk membenarkan penggunaan senjata api untuk melawan Juhaiman.


Setelah serangan awal untuk menawan kembali Masjidil Haram gagal, kerajaan Arab Saudi terpaksa meminta bantuan dari Pasukan Anti Keganasan Peranchis (GIGN) dan seramai tiga orang anggota GIGN dihantar ke Arab Saudi. Di lapangan terbang Jeddah , Majlis Ulama’ Arab Saudi menetapkan syarat supaya ketiga-tiga anggota GIGN secara rahsia memeluk Islam bagi membolehkan mereka menjejakkan kaki ke dalam kawasan ‘tanah haram’ Mekah. Walaupun mereka “telah memeluk Islam” kehadiran anggota komando Peranchis ini dirahsiakan pihak Arab Saudi bagi menutup kegagalan mereka dalam usaha menamatkan pengepungan yang telah berlanjutan hampir dua minggu itu.

Komando GIGN Perancis yang “masuk Islam” untuk operasi pembebasan Masjidil Haram.​

Antara rancangan awal GIGN ialah membanjiri bilik bawah tanah Masjidil Haram yang digunakan sebagai tempat penahanan tebusan dan tempat persembunyian para pengikut Juhaiman. Selepas bilik-bilik ini dibanjiri kabel hidup yang mempunyai voltan tinggi akan dijatuhkan kedalamnya tetapi rancangan ini ditolak kerana ia boleh membawa kepada kematian ramai tebusan. Akhirnya mereka mengambil kata putus untuk menebuk lubang-lubang pada lantai masjid dan menjatuhkan bom tangan terus ke bilik-bilik bawah tanah tersebut.

Kesan selepas operasi serangan.​

Selepas hampir dua minggu, peristiwa serangan dan pengepungan Masjidil Haram berjaya ditamatkan pada 4 Disember 1979. Mengikut laporan rasmi dari pihak berkuasa Arab Saudi menyatakan bahawa seramai 127 orang telah terbunuh dan 451 yang lainnya tercedera. Jumlah ini termasuklah para jemaah yang dijadikan tebusan, anggota pasukan keselamatan Arab Saudi dan juga pengikut-pengikut Juhaiman. Namun ada yang percaya angka sebenar kematian ialah 255 orang dan 560 orang lagi tercedera. Setelah menyerah diri Juhaiman , Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtani dan para pengikutnya yang masih hidup telah dijatuhkan hukuman pancung oleh Kerajaan Arab Saudi.

Abdullah Hamid Mohammed Al-Qahtan yang mendakwa “Imam Mahdi” terbunuh dalam serangan.​

Rata-rata umat Islam seluruh dunia marah dengan keengganan kerajaan Arab Saudi untuk memenuhi permintaan dan tuntutan Juhaiman dan seterusnya menghalalkan pembunuhan serta penggunaan senjata di perkarangan masjid. Ramai yang berpendapat bahawa keputusan itu banyak menyebelahi Amerika Syarikat dan akibatnya beberapa kedutaan Amerika Syarikat seperti di Pakistan dan Libya telah dibakar oleh para perusuh dalam tunjuk perasaan. Demonstrasi dan protes juga diadakan di Filipina, Turki, UAE , Bangladesh dan India bagi membantah tindakan dan keputusan yang telah dibuat oleh Raja Faisal. Bagi kebanyakan orang Islam tindakan keluarga As-Saud itu membuktikan kebenaran yang mereka itu hanyalah boneka Amerika Syarikat.

Pengikut Juhaiman yang telah ditahan.​

Ketika peristiwa itu berlaku, Masjidil Haram sedang dalam proses pengubahsuaian dan pembesaran masjid. Kerja-kerja pengubahsuaian ini dilakukan oleh kontraktor yang dilantik oleh kerajaan Arab Saudi iaitu Syarikat Pembinaan Ben Laden. Ianya adalah syarikat milik kepada bapa Osama Bin Laden. Insiden ini juga telah membakar semangat Osama dan beberapa tahun kemudian beliau telah diusir keluar dari Arab Saudi kerana kelantangannya mengkritik keluarga As-Saud. Selebihnya kita telah tahu dengan apa yang telah tercatat di dalam lipatan sejarah.

Wallahu’alam.





<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Cara Buat Buluh Bedil - Permainan Dulu-Dulu

Masa dulu tak ada video game , Playstation, nintendo & lain permainan macam sekarang ni.


Dulu, budak-budak kena kreatif cipta sendiri permainan dari bahan-bahan terbuang dan yang terdapat disekeliling kita.

Salah satu mainan tradisional yang kami selalu main masa kecil ialah ‘caplong’ (ada juga yang panggil bedil buluh) berpelurukan buah cenerai atau kertas surat khabar(yang direndam dalam air). Sebelum bermain kami kena cari bahan-bahan nak buat "senapang buluh" .

CARA CARA BUAT

Bila dah dapat buluh, potongkannya dengan mengambil ruas yang panjang dan lurus.

Manakala penjolok atau pengantak pula adalah buluh betong yang diraut sampai kecil dan pasangkan kepada pemegang atau kepala.
Kemudian cari peluru dari buah cenerai atau kertas surat khabar yang ditumbuk dengan air. Untuk memasukkan peluru buah cenerai, kena ketuk buah cenerai tu dengan pemegang caplong. Buah mesti lebih besar dari lubang pada buluh tu. Buah cenerai ni pun boleh di makan. Rasanya kelat-kelat masam.
Bila peluru dah masuk, tekan penjolok dengan cepat. Maka peluru pun keluar diikuti dengan bunyi “plong!”. Sebab tu kot orang bagi nama dia caplong.

Bila caplong dan peluru dah ada bolelah buat undian siapa yang jadi musuh atau askar. Selepas itu peperangan boleh la dimulakam

Permainan ini memang menyeronokan hingga tak sedar ke makan atau minum. Bila dah letih baru cari air nyor muda atau minum air telaga.

Kena peluru buah cenerai ni,jangan main kadang-kadang berbintik-bintik badan tapi peluru kertas tak apa, bunyi aje kuat tapi tak sakit. Peraturan masa main ni tak boleh pakai baju. Baru senang nampak kesan bila kena tembak dan di kira mati.



<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Upacara Menerima Ahli Baru Kongsi Gelap Di Malaysia


Pada keseluruhannya kesemua kongsi gelap di Tanah Melayu merupakan cabang kepada Thian Ti Hui (Liga Syurga dan Bumi), atau dikenali sebagai Liga Hung (Banjir). Namun begitu persoalan asal usul bukanlah perkara pokok kerana kita lebih berminat untuk melihat pengaruh pertubuhan ini di Tanah Melayu...

Upacara Menerima Ahli Baru

Upacara menerima ahli baru berdasarkan kepada kosmos orang cina dan diperkenalkan kebesaran geomatik horoskop yang rumit dan peralatan Buddha dan Taoist.

Ahli jawatankuasa adalah terdiri daripada Presiden, 'Tai Ko' atau Elder Brother, Dua orang Timbalan Presiden atau Incense Master, seorang pengajar, dua orang yang memperkenalkan kongsi gelap, seorang yang menjalankan hukuman mati, sepuluh orang kaunselor, seorang bendahari, seorang penerima, seorang pembantu penerima, agen, penghantar mesej, detektif dan rekrut-rekrut...#:-S

Semasa hari pendaftaran di Tokong, calon-calon harus memakai pakaian baru atau sekurang-kurangnya pakaian yang baru dibersihkan, kot putih dengan seluar panjang, mendedahkan tangan kanan, bahu dan dada, menggulung seluar panjang di sebelah kaki kiri ke paras lutut, menggantikan kasut dengan sepasang capal berumput dan melilit kain merah di kepalanya. Di luar bahagian Tokong, 'Master' akan membaca sejarah tradisional kongsi gelap dan memberikan tandatangan dan kata rahsia kepada calon. kemudian Master akan memasuki Tokong dan memuja dengan menggunakan artikel suci di dalam upacara ini. Ini termasuk Bendera Lima Keturunan Nenek Moyang, Sepanduk Tempat Perjumpaan, Sepanduk Tujuh Bintang iaitu Gugusan Bintang Beruang Utama, Sepanduk Persaudaraan Berjaya, Pedang Sakti, Peralatan Tulisan Suci, Cermin Sakti, Lampu Hung, Pembaris dan sebagainya. Setiap satu disertakan dengan ungkapan yang sesuai.

Tokong ini digambarkan sebagai sebuah kawasan yang dikelilingi tembok batu. Calon akan menempuh perjalanan yang simbolik. Di dalamnya terdapat Pintu Utara, Pintu Selatan, Timur dan Barat, pentas untuk Master berpidato, pasar keamanan universal, lembah berapi, jambatan, anak sungai yang cetek dengan batu-batu yang leper dalamnya, Taman Bunga berwarna merah, pintu bandar Willows, pintu Dewan Ketaatan dan pintu Hung. Setelah memasuki Tokong, maka calon-calon akan menempuh upacara yang panjang lebar. Beberapa upacara tersebut akan dibincangkan kemudian. Setelah terdengar loceng kecemasan, Kakitangan Merah ( orang yang menjalankan kerja hukuman pembunuhan) akan melaporkan kepada Master. Master akan mengarahkan Jeneral untuk melihat apa yang berlaku. Setelah Jeneral kembali, 'Vanguard' akan menemui Master dan menyembahnya. Selepas itu ia malaporkan kepada Master tentang rekrut-rekrut baru. Selepas menjawab beberapa soalan seperti " datang dari mana?", Jawapannya "dari Timur" dan sebagainya, calon ini akan diiringi oleh 'Vanguard' yang memkai Pedang Sakti dari rumah ibadat dan memegang Bendera Waran. Calon akan memasuki Pintu Timur ke bandar dan di pintu masuk mereka tadi akan membuat separuh bulatan dengan pedang. Sebelah pedang diperbuat daripada tembaga dan sebelah lagi daripada keluli. Selepas itu Master akan bertanya "Apakah kegunaan pedang ini?" Calon akan menjawab "Untuk memenggal kepala pengkhianat!" Terdapat juga perarakan melalui beberapa taman dan anak sungai dan mengelilingi Tokong.

Kemudian kita lihat pentadbiran Tiga Puluh Enam Ikrar (36).. Ikrar ini untuk menaikkan moral seseorang. Tanggungjawab seorang ahli terbatas kepada persatuan atau kongsi mereka sahaja. Tugas ahli yang pertama adalah menghormati ibu bapa. Ikrar tersebut juga berkaitan dengan godaan dan perzinaan dengan saudara mara dikalangan ahli. Ikrar yang ke-31 pula memerintahkan supaya seorang ahli membantu saudaranya yang melakukan jenayah. Mereka harus menolong ahli mereka melarikan diri. Mereka tidak boleh membiarkan saudaranya dalam kesusahan.

KOD DISPLIN yang lengkap mempunyai 36, 10 perintah, 72 Artikel Undang-undang dan 21 peraturan. Syarat utama adalah rahsia, saling bantu membantu dan menghormati kaum wanita ahli-ahli.

Selesai melafazkan ikrar, maka ketua akan memecahkan sebuah mangkuk lalu berkata, " Oleh kerana mangkuk ini tidak akan bercantum lagi, maka tiada seorang pun daripada saudara yang dapat melepaskan diri daripada tanggungjawab yang telah saudara lafazkan di dalam Sumpah Tiga Puluh Enam Ikrar yang telah diperturunkan kepada kita oleh Lima Generasi Nenek Moyang". Kemudian calon-calon tersebut dibawa melalui Pintu Barat. Kertas yang mengandungi ikrar dibakar dan mulai daripada sekarang Tuhan akan memerhatikan penguatkuasaan ikrar tersebut. Abu kertas kemudiannya dibawa ke Taman Bunga Berwarna Merah. Ikrar tersebut disahkan dengan memotong kepala ayam jantan berwarna putih. Selepas itu calon dikehendaki meminum secawan teh dan kemudian Kipas Putih (Pengajar) akan memberitahu calon-calon supaya meluruskan lengan kiri mereka untuk dicucuk dan beberapa titik darah akan jatuh ke dalam mangkuk yang mengandungi darah ayam jantan dan abu-abu ikrar yang telah dicampurkan oleh Ketua. Calon tersebut meminum darah sambil membaca ikrar.

Kemudian calon akan membayar yuran kemasukan. Selepas itu Ketua menyampaikan sijil keahlian kepada mereka yang dikenali sebagai Hung Piu (Diploma Hung), Yiu Ping (Tabung) atau Hung Tan (Bill Hung). Upacara berakhir dengan berbagai soal jawab dan penutupnya diadakan upacara perjalanan mistik.......

Pada tahun 1854, terdapat dua kumpulan kongsi gelap orang cina iaitu Ghee Hin Dan Ho Seng. Kini orang-orang Melayu dibenarkan menjadi ahli. Mereka yang dibawah Persatuan Bendera Putih menyertai Ghee Hin manakala mereka yang menganggotai Bendera Merah bergabung dengan Toh Pek Kong ( diasaskan di Pulau Pinang )..:(

VICTOR PURCELL 1947

P/S : Penulis merupakan ahli Perkhidmatan Awam Tanah Melayu 1921-46, berkhidmat dalam beberapa jawatan seperti Pelindung Kaum Cina, Penolong Pengarah Pelajaran(Kaum Cina), Ketua Pengarah Penerangan dan Ketua Penasihat Kaum Cina Kepada Pentadbiran Tentera British (BMA). Penulis menulis buku yang bertajuk "Orang-orang cina di Tanah Melayu" pada tahun 1947 dan diterbitkan oleh Universiti Teknolgi Malaysia (UTM) pada tahun 1997.
<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Asal Usul Bangsa Jin


ASAL-USUL BANGSA JIN

Menurut Wahab bin Munabbih, Jin berasal dari keturunan Jan. Adapun penciptaan Jan amat besar kejadiannya dan ia dinamakan Jan seperti firman Allah Ta'ala di dalam al-Quran, Surah ar-Rahman : 15 yang bermaksud: "Telah dijadikan Allah Ta'ala akan Jan itu daripada lidah api yang bernyala-nyala tiada berasap". Kemudian, Allah menciptakan seorang isteri buat Jan yang diberi nama Umm Naldam. Sesetengah riwayat mengatakan namanya Madihah dan gelarannya Umm Taldam. Maka Jan dan isterinya diberi tempat tinggal di bumi.

Daripada persetubuhan Jan dengan isterinya, maka lahirlah seorang anak lelaki yang diberi nama JIN dan dari keturunannya lah digelar sebagai Banul Jan. Menurut riwayat, Allah menjadikan mereka bayang-bayang pada rupanya dan mereka boleh merubah rupa mengikut apa yang dikehendaki oleh mereka seperti menjadi binatang liar, binatang jinak, binatang melata atau lain-lainnya. Setelah bumi hampir penuh dengan anak keturunan Jin, Allah pun memerintahkan mereka supaya tinggal di langit yang pertama.

Allah pun memerintahkan mereka agar berbuat ibadah dan jangan sesekali membuat kemungkaran. Beberapa lama mereka di atas langit, mereka pun menilik bumi dan sesetengah turun ke bumi. Mereka melihat dalam bumi ada berbagai jenis binatang buas dan berbagai jenis unggas-unggas. Maka mereka memohon kepada Allah: "Wahai Tuhan kami, turunkan lah kami ke bumi". Permintaan mereka diperkenankan oleh Allah lalu Allah pun berfirman: "Wahai segala Jin, turunlah kamu semua ke bumi, serta berbuat ibadah dan janganlah kamu semua derhaka kepada Aku".

Setelah membuat akuan janji, sebahagian besar mereka turun ke bumi dan sebahagian lagi di langit pertama. Adapun menurut setengah riwayat, seramai 7,000 pasukan turun ke bumi. Di bumi, mereka beribadah kepada Allah dengan sebenar-benar ibadah. Mereka membina tamadun dan negara-negara bagi menentukan wilayah yang mereka kuasai. Begitu juga kaum Jin yang berada di langit pertama, mereka membina beberapa buah kerajaan bagi mengukuhkan kedudukan sesuatu kaum. Menurut riwayat terdapat 8 buah kerajaan yang wujud merangkumi langit dan bumi. Beberapa lama kemudian, mereka berbuat derhaka kepada Allah dan membunuh sesama sendiri. Maka Allah pun mengutuskan para Nabi daripada kalangan mereka seramai 28,000 orang dalam tempoh masa selama 2,800 tahun. Setiap utusan Nabi Allah mereka lawan dan perangi.

Oleh kerana kemungkaran yang mereka lakukan, Allah memerintahkan tentera Malaikat menyerang dan membinasakan mereka. Sebahagian daripadanya di halau ke suatu tempat di penjuru dunia. Daripada banyak suku-suku Banul Jan yang dibinasakan oleh tentera Malaikat akibat kemungkaran yang dilakukan mereka, terdapat beberapa bayi yang diselamatkan oleh para Malaikat dan dibawa ke hadrat Allah. Salah satu daripadanya bernama 'Azazil yang kini digelar Iblis.

Menurut ad-Dhihak, tatkala ia dibawa oleh para Malaikat, ia belum mempunyai nama. Apabila pencapaiannya pada martabat Malaikat yang amnya, ia dipanggil dengan nama Arsatata'il dan ketika ia beroleh martabat Malaikat yang khas, ia dipanggil dengan nama Izra'il dan apabila ia mencapai martabat tertinggi Malaikat ia dipanggil dengan nama 'Azaz'il dan ketika ia engkar dengan perintah Allah, ia dipanggil dengan nama Iblis dan segala kebesaran yang dimilikinya dilucutkan dan dihalau keluar dari sisi Allah.

Dalam suatu riwayat, segala keturunan Jin terlalu banyak kaumnya dan berlainan mazhabnya. Ada di antara mereka bermazhab Wadariyah, mazhab Jabariyah, mazhab Rafidiyah dan mazhab lain-lainnya. Mereka juga diberi usia yang panjang seperti yang diriwayatkan oleh Syaidina Umar r.a, katanya: "Pada suatu hari, kami duduk di dalam majlis Nabi SAW, tiba-tiba datang seorang lelaki tua dan pada tangannya terdapat satu tongkat. Maka ia memberi salam kepada Nabi SAW, maka dijawab oleh Nabi SAW salamnya lalu Nabi SAW bersabda: "Sesungguhnya engkau adalah Jin". Lelaki tua itu pun berkata: " Ya Nabi Allah, akulah yang bernama Hamah bin Hidhir bin Lapis bin Iblis dan akulah yang bertemu dengan Nabi Allah Nuh dan sekalian Nabi lainnya".

Kebanyakkan mereka menempati denai-denai, hutan belantara, hulu sungai, gunung-gunung dan bukit-bukit serta lautan.

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>