Sejarah Asal Aji-No-Moto Sejak 1909

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Ajinomoto Malaysia Berhad, Keiji Kaneko menunjukkan sebahagian produk Ajinomoto.

PROFESOR Kikunae Ikeda dari Universiti Imperial Tokyo menemui sejenis rasa yang tidak dapat dikenal pasti dan berbeza daripada empat rasa asas yang wujud dalam makanan sekitar 1908.

Beliau mengesan rasa tersebut dengan ketara ‘dashi’ (pati sup Jepun) yang diperbuat daripada kombu. Beliau mula mengkaji gentian kombu kering dan mendapati bahawa rasa tersebut datangnya daripada glutamat dan menamakan rasa tersebut sebagai umami.

Profesor Kikunae Ikeda kemudiannya menghasilkan bahan perasa baharu berdasarkan glutamat kerana beliau berpendapat rasa yang sedap menggalakkan penghadaman.

Beliau mempunyai visi untuk meningkatkan nutrisi penduduk di Jepun dan berjaya mengenal pasti glutamat yang dijumpai di dalam kombu merupakan sumber umami.

Bahan perasa umami atau monosodium glutamat (MSG) diperbuat daripada bahan mentah semula jadi seperti tebu dan ubi kayu. Nama dagang monosodium glutamat termasuklah Ajinomoto.

Ajinomoto dipasarkan di Jepun pada 1909 dan kini lebih 100 tahun di seluruh dunia. Ia memasuki pasaran Malaysia pada 1965, Ajinomoto (Malaysia) Berhad dan mempunyai lapan cawangan jualan di negara ini.

Ibu pejabat Ajinomoto terletak di Jalan Kuchai Lama dan turut mengeluarkan produk Seri Aji dan Tumix serta Aji-Shio Pepper.

Lebih membanggakan, jenama ini berjaya menembusi pasaran 130 negara dan beroperasi di 27 negara dan merupakan antara 10 produk antarabangsa terbaik.

Ajinomoto dihasilkan daripada bahan-bahan semula jadi melalui proses penapaian, proses sama yang digunakan membuat tapai, sos soya, cuka dan dadih.

Bahan-bahan semula jadi (ubi kayu dan tebu) melalui proses pencairan dan sakarifikasi. Proses ini adalah larutan kanji yang diekstrak daripada bahan-bahan mentah ditukar kepada larutan glukosa melalui tindak balas enzim.

Selepas proses penapaian, mikrob menukar glukosa kepada asid glutamik dan larutan MSG dihasilkan.

Apabila proses penapaian dilaksanakan, larutan MSG ditukar kepada bentuk hablur atau kristal dengan penyejatan air yang berlebihan dan dikeringkan dengan udara panas.

Selepas itu, pembungkusan dan pemeriksaan iaitu MSG dibungkus di bawah jenama Ajinomoto dan dipasarkan dengan kualiti yang diluluskan.




 

LIKE FACEBOOK PAGE KAMI UNTUK UPDATE LEBIH PANTAS

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>