Sejarah Adidas & Puma Jenama Terkemuka Lahir Akibat Sengketa Adik Beradik

Semuanya Bermula Pada 1920an di bandar Jerman Herzogenaurach. Disitu laa bermulanya Dassler BrothersCompany.. Adolf Dassler Seorang yg pendiam tetapi kreatif, berlainan dgn abangnya Rudolph Dassler Seorang yg Agak banyak bercakap dan penjual. Abang ni Bahagian pemasaran laa Kiranya .. Adik buat, abang jual ..
KASUT Keluaran Dassler Brothers Sports Shoe Company Menjadi Terkenal Setelah pelari lagenda dari amerika Jesse Owens pakai dan Menang 4 emas pingat-komen pada Olimpik 1936 dan jenama Acha Mula dikenali diseluruh dunia..Disini laa bermulanya mereka berdua kerap berbalah.. Satu kejadian telah terjadi yg membuatkan telah berputus arang ..
Sewaktu: bandar Herzogenaurach dibom Oleh tentera Bersekutu, Rudolph dan keluarganya Telah Berada Di dalam bom perlindungan dan bila adolf dan keluarganya Dimasukkan kedalam bom tempat tinggal yg sama si abang merungut "The bas.tard.s kotor kembali lagi," merujuk Kepada tentera Bersekutu tapi adiknya adolf Terasa abgnya Sedang menyindirnya ..
Konflik ini disebarkan sebagai saudara-saudara berpecah syarikat itu dalam dua pada tahun 1948, membahagikan aset dan pekerja antara mereka sendiri. Adi bernama syarikatnya "Adidas," gabungan nama pertama dan terakhir. Rudi cuba yang sama dengan terlebih dahulu menamakan syarikatnya "Ruda" tetapi akhirnya berubah kepada bunyi yang lebih olahraga "Puma." Dua membina kilang-kilang yang bertanding di pihak yang bertentangan sungai Aurach dan dengan cepat menjadi bertanggungjawab untuk banyak ekonomi Herzogenaurach, dengan hampir semua orang yang bekerja untuk satu syarikat atau yang lain.
Kerana seluruh bandar tidak perlu lagi terperangkap dalam persengketaan keluarga Dassler, persaingan mencapai kadar yang tidak masuk akal. Ada perniagaan tempatan yang berkhidmat hanya Adidas atau hanya Puma orang, temu janji atau berkahwin merentasi syarikat dilarang, dan Herzogenaurach dikenali sebagai "bandar leher bengkok" kerana orang akan pertama sekali melihat mana syarikat kasut anda pakai sebelum memutuskan untuk bercakap dengan anda.
Walaupun Rudi mempunyai kakitangan jualan dan lebih baik pada bergerak produk, Adi mempunyai pengetahuan teknikal dan hubungan yang lebih baik dengan atlet yang mampu memberi pendedahan, tip skala memihak kepada Adidas, Puma dengan sentiasa bermain catch-up. Walau bagaimanapun, dalam memberi tumpuan begitu berat di antara satu sama lain, kedua-dua syarikat lambat untuk bertindak balas terhadap ancaman Nike (NKE), yang akan datang untuk menguasai industri kasut olahraga, meninggalkan mereka jauh di belakang.
Ia bukan sehingga 2009 apabila pekerja kedua-dua syarikat melambangkan akhir enam dekad yang bertelagah dengan bermain bola sepak perlawanan persahabatan. Pada masa itu, saudara-saudara Dassler kedua-dua meninggal dunia, dalam tempoh empat tahun antara satu sama lain. Walaupun dalam kematian, permusuhan yang berterusan sebagai saudara telah dikebumikan di hujung bertentangan dengan tanah perkuburan yang sama, seperti yang jauh dari satu sama lain