Kenali Petua Dan Pantang Melayu Sarawak


Komuniti Melayu Sarawak merupakan antara komuniti etnik di Sarawak Bumi Kenyalang dan seperti masyarakat etnik yang lain, masyarakat Melayu Sarawak juga mempunyai beberapa kepercayaan serta amalan yang diperwariskan dari satu generasi ke generasi yang lain sejak berkurun lamanya. Ianya adalah salah satu peraturan sosial yang dikongsi di dalam penghidupan bermasyarakat yang tetap mengamalkan toleransi kaum dan agama. Mungkin sebelum kedatangan agama Islam pantang larang dan petua ini kebanyakannya berdasarkan kepada jampi serapah namun selepas ramai komuniti melayu Sarawak yang peka pada agama Islam maka ianya telahpun berpaksi kepada ajaran dan kalam Allah iaitu ayat-ayat di dalam kitab suci Al-Quran. Untuk artikel pada kali ini, Borneo Oracle akan memaparkan beberapa petua-petua serta pantang larang yang masih diamalkan oleh komuniti Melayu Sarawak sebagai satu cabang pengetahuan kita bersama.

Perubatan

Dalam petua yang melibatkan perubatan, didapati bahawa pengamal petua tradisional memanfaatkan bahan-bahan semula jadi yang ada di sekelilingnya kerana ianya mudah didapati dan tidak memerlukan kos yang tinggi. Tumbuh-tumbuhan dan bahan-bahan untuk masakan yang tertentu juga digunakan secara meluas dalam amalan petua tradisional. Misalnya, untuk mengubati kanak-kanak sakit perut dan menangis, masyarakat Melayu Sarawak mengambil bawang merah tunggal (bawang merah yang berbentuk bulat dan tidak berkembar) dan memicitnya dicelah-celah ibu jari dengan jari kaki kanan, atau dipicit dan diletakkan diperut dan diubun-ubun kepala kanak-kanak tersebut. Petua ini dilakukan dengan iringan selawat ke atas nabi Muhammad dan bacaan Bismillah. Amalan petua ini sangat dipercayai keberkesanannya dan masih diamalkan pada hari ini kerana keyakinan terhadap khasiat bawang merah tersebut, yakni sebagai suatu ikhtiar penyembuhan, di samping keyakinan terhadap Tuhan yang berkuasa menyembuhkan segala penyakit.

Selain itu, terdapat juga penggunaan sirih dan pinang dalam perubatan Melayu kerana kedua-dua elemen semula jadi ini amat penting dan dekat dengan alam dan budaya Melayu. Kepentingan ini juga diperjelas melalui penggunaan sirih amat sebati dalam kehidupan, banyak digunakandalam bidang pengubatan dan adat resam Melayu sehingga dikenali sebagai daun budi dan daun diplomasi, sementara pinang turut mempunyai maksud yang tersendiri. Bagi masyarakat Melayu, daun sirih biasanya akan dipanaskan pada api, lalu diletakkan di perut bayi dengan tujuan membuang angin atau menyembuhkan kembung perut. Contoh ini secara jelas menampakkan bahawa kaum in memanfaatkan sirih dalam bidang pengubatan tradisional. Sungguhpun bersifat tradisional, penggunaan sirih dalam perubatan dinyatakan sangat relevan hingga kini kerana kemujarabannya. Hal ini demikian kerana sirih mempunyai hubungan yang dekat dengan alam Nusantara dan kemujarabannya dalam penyembuhan penyakit sangat dipercayai oleh masyarakat setempat.

Terdapat juga petua perubatan untuk ibu selepas bersalin yang menggunakan halia. Dalam hal ini, masyarakat Melayu Sarawak mempercayai bahawa halia dapat memanaskan dan menyegarkan tubuh badan selepas bersalin, iaitu semasa ibu masih berpantang. Masyarakat Melayu Sarawak dahulu dan sekarang akan memasak halia dan meminum airnya. Sepanjang tempoh berpantang, amalan menggunakan halia, baik sebagai minuman atau kegunaan luaran akan diteruskan dan kesannya diyakini amat berguna kepada pengamalnya.

Masyarakat Melayu Sarawak juga mengamalkan ‘berdiang’ selepas bersalin. Amalan petua tradisional ini dilakukan dengan membuat unggun api dan wanita yang berpantang tersebut akan duduk berhampiran dengan unggun api tersebut untuk memanaskan badan. Selain itu, petua ini juga dipercayai dapat melancarkan peredaran darah di dalam tubuh. Amalan berdiang ini pada asasnya tidak mempunyai tempoh tertentu yang perlu dipatuhi kerana amalan ini bergantung kepada individu terbabit. Sungguhpun demikian, biasanya wanita Melayu akan berdiang selama empat puluh hari, bergantung kepada kepercayaan tradisi generasi sebelumnya yang diwarisi. Walau bagaimanapun, amalan berdiang ini amat jarang dilakukan pada zaman sekarang, dan boleh dikatakan tidak lagi dikekalkan kerana perubahan cara hidup dan faktor kemodenan semasa, selain terdapat banyak kaedah perubatan selepas bersalin yang lebih ringkas, cepat dan mudah.

Masyarakat Melayu tradisional Sarawak juga mengamalkan ‘conteng’ apabila sakit perut, pening atau demam. ‘Conteng’ merupakan lakaran berbentuk swastika diikuti dengan doa atau selawat ke atas nabi. Amalan ini dilakukan kerana kepercayaan masyarakat, kononnya terdapat jembalang yang akan menganggu individu, khususnya anak-anak kecil. Amalan ‘conteng’ banyak dilakukan pada tahun-tahun 1960-an. Pada tahun-tahun selepasnya, petua ini kurang lagi diamalkan.

Wanita dan Kecantikan

Selain petua perubatan, petua persediaan untuk pengantin secara khususnya pula melibatkan bahan-bahan semula jadi untuk pelbagai tujuan dan manfaat kesihatan serta kecantikan. Misalnya, beras pulut, kunyit, daun pandan dan bunga tanjung akan ditumbuk dan seterusnya dikasei (dilumur) pada seluruh badan selama tujuh hari. Selain dapat menghaluskan dan melembutkan kulit, amalan ini dipercayai dapat menaikkan seri muka pengantin. Untuk menaikkan seri wajah juga, pengantin perlu minum air campuran kunyit dengan sedikit gula. Amalan petua tradisional ini sangat penting dilakukan untuk memastikan bakal pengantin kelihatan sihat, bersih dan berseri semasa persandingannya. Terdapat satu doa yang mengkhusus untuk ini yang kebiasaannya dibacakan oleh Mak Andam yang berpengalaman antara bait-bait doa tersebut seperti berikut:

"Bismillahirrahmanirrahim
Induk kunyit, induk melati
Ditanam Allah belakang bumi
Muka berseri-seri
Seperti anak Rasulullah yang menjadi
Seri naik ke dahi
Cahaya naik ke muka
Bendang naik ke belakang
Ya Allah, Ya Allah
Kukuhkan Allah
Berkat ku makei doa Rasulullah"

Dalam hal petua dan pantang larang berkaitan wanita , wanita Melayu Sarawak juga mempunyai beberapa pantang larang yang tidak harus dilakukan terutamanya kepada yang masih belum berpunya. Antaranya adalah;

1. Tidak digalakkan duduk di muka pintu. Sekiranya berbuat demikian, wanita tersebut akan lambat bertemu jodohnya.

2. Tidak digalakkan menyanyi di dapur. Menurut kepercayaan orang-orang tua, wanita yang selalu menyanyi di dapur akan mendapat suami yang tua.

3. Tidak digalakkan bangun tidur apabila matahari sudah meninggi kerana menurut kepercayaan orangtua wanita itu akan cepat tua dari usianya.

Pada zaman sekarang, terdapat masyarakat Melayu yang masih mempercayai kedua-dua pantang larang ini dan mencuba mengelakkan diri daripada melakukannya. Namun, pada masa yang sama, terdapat juga sesetengah individu dalam masyarakat ini yang lebih bersikap terbuka dan kurang prihatin akan kewujudan pantang larang tradisional yang dianggap agak ketinggalan zaman.

Pengantin

Dalam masyarakat Melayu tradisional Sarawak, sudah menjadi kelaziman pasangan pengantin akan bertandang ke rumah keluarga terdekat mereka khususnya selepas majlis perkahwinan dilangsungkan. Bagi pengantin yang baru pertamakali bertandang, mereka perlu diberikan tepung tawar atau dipanggil ‘pupur’ (bedak biasa) dan minyak wangi. Untuk tujuan ini, tuan rumah keluarga terdekat akan merenjis tepung tawar sambil berdoa agar pengantin diberikan kebahagiaan hingga ke akhir hayat. Sekiranya amalan ini tidak dilaksanakan, keadaan tersebut dikatakan akan ‘tunggal haus’, yakni menyebabkan sesuatu tidak baik akan berlaku kepada tuan rumah atau pengantin itu sendiri. Pengantin yang baru berkahwin pula tidak dibenarkan keluar melintas ‘seberang laut’ dalam tempoh seminggu perkahwinan. Konsep ‘seberang laut’ ini merujuk kepada apa-apa juga perlakuan yang pergi ke sesuatu tempat melalui sungai mahupun laut. Tujuan petua ini adalah untuk mengelakkan sebarang kejadian buruk pada ketika baru melangsungkan perkahwinan.

Mengandung dan Bayi

Terdapat juga petua dan pantang larang untuk mendapat anak yang baik perangainya, iaitu apabila seseorang itu mengandung, individu tersebut tidak boleh duduk di kepala tangga. Dikatakan bahawa sekiranya si ibu berbuat demikian akan menyebabkan anaknya mengikut perangai ibunya yang buruk Petua ini memiliki aspek nilai yang tinggi, iaitu seseorang ibu yang mengandung tidak boleh duduk di tangga, yakni satu tempat yang boleh membahayakannya, sebaliknya duduk di kawasan yang lain, yang lebih selamat dan selesa.

Bagi menyambut anak kelahiran pertama, anak tersebut akan diberikan tepung tawar oleh tuan rumah yang dikunjungi. Kaki anaknya akan diletakkan di dalam buyung beras, sambil berdoa agar besar menjadi orang yang berguna, kemudian dimandikan. Selain itu, disediakan juga beras, pinang, sirih, kapur dan sedikit duit di dalam pinggan. Beras misalnya akan dapat dijadikan bubur, sirih dijadikan bahan untuk ‘bertapal’, manakala pinang dan kapur misalnya dapat ‘disembur’ ke perut atau dahi sekiranya dimasuki angin atau jika bayi ‘terkejut’. Bahan-bahan tersebut dirujuk sebagai ‘lapik kaki’ yang disediakan oleh tuan rumah apabila menerima kehadiran bayi sulung. Petua ini dilakukan untuk menjaga keselamatan dan kesihatan bayi secara keseluruhan agar bayi tersebut selamat dan terhindar daripada sebarang hal yang buruk.

Keselamatan Diri

Masyarakat Melayu Sarawak seperti juga masyarakat etnik yang lain amnya mempercayai perkara-perkara yang kebetulan berlaku dalam kehidupan sehari-hari sebagai perkara yang perlu diberi perhatian dan sekiranya diabaikan, sesuatu hal yang tidak elok mungkin akan berlaku. Fenomena ‘kebetulan’ yang mungkin kerap terjadi pada akhirnya memungkinkan wujudnya keyakinan dan kepercayaan terhadap kebenaran hal-hal tersebut. Justeru, wujudlah petua-petua dan pantang larang yang perlu diamalkan sebagai panduan kehidupan untuk menjaga keselamatan diri agar tidak ditimpa sebarang bencana. Antara petua bagi keselamatan diri adalah:

1. Apabila ingin masuk ke dalam hutan, sama ada untuk mencari hasil hutan, berburu dan sebagainya. Akan diambil sedikit tanah dan diletakkan di dahi supaya tidak ‘diganggu’ oleh kuasa jahat atau binatang-binatang apabila berada di dalam hutan. Petua ini disertakan dengan memberi salam, selawat ke atas nabi Muhammad dan bacaan alFatihah.

2. Amalan meletakkan daun di telinga perlu dilakukan apabila terdapatnya hujan panas. Menurut golongan ini, apabila daun diletakkan di telinga, dipercayai makhluk halus tidak akan mengganggu mereka kerana barangsiapa yang meletakkan rumput ditelinga akan kelihatan seperti semak samun yang menghijau.

3. Dalam hal kempunan apabila dalam sesebuah keluarga sedang makan dan terdapat salah seorang ahli keluarganya tidak ada bersama, si ibu akan meninggalkan lauk untuk si anak yang tidak ada. Maka si ibu akan berkata, “lauk ini akan ditinggalkan untuk ‘ular’”. Si ibu tidak boleh menyebut nama anak yang belum makan itu kerana ia akan menyebabkan si anak nanti boleh terkena kempunan.

4. Terdapat juga petua keselamatan diri berkaitan hal-hal makhluk halus yang wujud di dunia ini. Misalnya, terdapat polong yang berupa sejenis telur dan bersayap, terbang pada waktu malam khususnya malam Jumaat. Polong biasanya dibuat untuk mendatangkan kesakitan kepada subjek sasarannya. Polong dibuat oleh bomoh yang pakar dalam ilmu hitam. Apabila polong jatuh ke rumah seseorang yang dijadikan sasaran, maka seseorang itu akan jatuh sakit. Polong juga dipercayai boleh mendatangkan mudarat kepada sesiapa yang melihat polong itu jatuh. Dalam amalan petua orang Melayu Sarawak, apabila melihat polong terbang, maka segerakan berteriak “Polong Sik Berinduk” (Polong Tak Bertuan). Teriakan tersebut dipercayai akan menyebabkan polong itu pecah dan tidak terkena kepada apa-apa sasaran.

Bercucuk Tanam

Masyarakat Melayu mempercayai bahawa untuk mendapatkan hasil pertanian yang baik, petua semasa bercucuk tanam perlu diamalkan. Dalam hal ini, individu yang ingin menanam pokok sirih misalnya, perlu memicit tanah sambil berselawat ke atas nabi Muhammad.

Terdapat juga sesetengah keluarga Melayu di Sarawak mempunyai pantang larang apabila menanam sesuatu tumbuhan. Misalnya, terdapat sesebuah keluarga mempunyai pantang menanam halia. Sekiranya ditanam juga, ahli keluarganya akan meninggal dunia dalam keadaan yang tidak dijangka.

Begitu juga halnya menanam pohon ciku, kerana terdapat juga keluarga ditegah menanam ciku kerana akan menyebabkan kematian ahli keluarganya

**Inilah sekelumit perkongsian tentang petua dan pantang larang di dalam masyarakat Melayu Sarawak yang besar kemungkinan ada banyak lagi yang tidak dicatatkan. Walau bagaimanapun, banyak petua dan pantang larang ini sebenarnya mempunyai beberapa maksud yang tersirat di sebalik yang tersurat sebagai pemanis bicara orang tua kita dulu-dulu. Dan sesuai dengan sunnah agama kebanyakan daripada petua dan pantang larang ini sebenarnya sudahpun diadaptasi dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran agar kita sentiasa memohon segala pertolongan daripada Allah Yang Maha Berkuasa dan Pemurah.**
<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Gurkha - Dilahirkan Untuk Berperang

Gurkha sebenarnya bukanlah Special Force, namun mereka dikenali dengan reputasinya yang sangat menakutkan. Ada 2 suku di Nepal yang dikenali masyarakat luas, yaitu Sherpa yang dikenali sebagai suku pendaki / pemandu di Himalaya, satu lagi Gurkha, yang gemar berperang.

Semasa zaman kolonial british,terjadi Perang di Nepal,Inggris begitu kagum atas kegigihan mereka.Gurkha kemudian direkrut untuk bekerja dengan East India Company di India dan British Army.Gurkha terkenal dengan kemampuan berperangnya yang alami,agresif di medan pertempuran,tidak takut mati,kesetiaan yang tinggi, tahan dalam pelbagai medan perang dan cuaca, fizik yang kuat dan bekerja keras.

Sehingga Gurkha begitu disegani oleh kawan, ditakuti oleh lawan.Semulanya mereka menjadi tentera bayaran (mercenaries), akhirnya kemudian masuk dalam pasukan British Army yang digaji seperti tentera Inggris sendiri atau legiun asing pada umumnya. Mereka mempunyai unit sendiri dengan nama Brigade of Gurkha sebagai salah satu bagian dari angkatan bersenjata Inggris.


Dibentuk sejak tahun 1815, Pasukan Gurkha telah terlibat dalam pelbagai medan pertempuran bersama Inggris. Ketika berkecamuk Perang Dunia I sebanyak 100.000 tentera Gurkha masuk dalam Brigade of Gurkha.Mereka ikut bertempur di perang Perancis, Mesopotamia, Persia, Mesir, Gallipoli, Palestin dan Salonika.

Mereka mendapat 2 penghargaan Victoria Crosses.Pada Perang Dunia ke2 sebanyak 112.000 tentara Gurkha bersama Pasukan Commonwealth bahu membahu dalam perang di Suria, Afrika Utara, Itali,Yunani sampai Malaysia dan Singapura, mereka mendapat 10 Victoria Crosses.

Seiring dengan pengalaman tempurnya yang mengunung, Gurkha menjelma menjadi kekuatan yang mengerikan, bahkan melebihi pasukan elit sekalipun.Semasa berkecamuk perang Malvinas (Falkland War, 1982), dalam suatu front pertempuran, Inggris mempropagandakan kepada pihak musuh Argentina akan menyertakan 1 batalion Gurkha-nya.

Mendengar itu tentera Argentina lari tunggang langgang meninggalkan pos-pos pertempuran mereka.Sewaktu Perang Dunia ke2 di front pertempuran Tunisia (Afrika Utara), pasukan Gurkha sudah kehabisan peluru,kemudian mereka membuang senapang-senapang, berlarian naik ke atas tank-tank Jerman di tengah-tengah hujan peluru dan menggorok leher tentera Jerman dengan senjata tradisional mereka, khukri.
Khukri adalah sejenis pisau yang berbentuk unik sedikit melengkung mengarah ke depan. Di reka khas sedemikian rupa, sehingga dapat menebas leher musuh dengan sekali tebas.Ada sedikit cerita mengenai khukri, sekali khukri dihunus dari sarungnya pantang tidak meminum darah.

Itulah sebabnya tentara Gurkha ketika habis mengasah / membersihkan khukri selalu menghiris jari tangannya.Ketika ini bukan hanya Inggris sahaja yang merekrut Gurkha dalam angkatan pasukannya, Singapura, India, Malaysia, Brunei, Hongkong (sebelum penyerahan ke china) tercatat menggunakan khidmat Gurkha dalam kesatuan angkatan bersenjata mereka. Bahkan di Brunei, Gurkha berkhidmat sebagai Special Force Penjaga Sultan Brunei.

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Si Bongkok Tanjung Puteri - Pahlawan Yang Hilang


Lagu - Tanjung Puteri

Tajuk Johor Tanjung Puteri
Selat Tebrau airnya biru
Di Pantai Lido tepian mandi
Sepanjang masa di hari minggu

Atas bukit Tanjung Puteri
Taman hiburan indah berseri
Pemandangan menawan hati
Jalan tambak hubungan negeri

( korus )
Tanjung Sekijang nun di kuala
Tempat nelayan mengail gelama
Istana Hinggap di Kuala Danga
Pantai berkelah keluarga diRaja

Dari Tebrau orang berakit
Singgah Stulang membeli kopi
Pusara Si Bongkok di lereng bukit
Di tepi pantai Tanjung Puteri

Siapa Si Bongkok yang dimaksudkan?

Menurut cerita, Si Bongkok merupakan pahlawan yang sebaris dengan Tok Janggut, Dato’ Bahaman dan Mat Kilau. Namun namanya tidak semasyhur pahlawan lain yang turut mempertaruhkan nyawa dalam melawan penjajah Inggeris suatu ketika dahulu.


Menurut sumber Marhaen, ada beberapa tokoh misteri yang nama mereka hilang dalam lembaran sejarah perjuangan menentang penjajah di tanah air, ratusan tahun lalu. Walaupun kewujudan mereka suatu ketika dulu memberi sumbangan besar dan mencetuskan kegerunan di jiwa penjajah, kebanyakan tokoh ini tidak disebut dalam mana-mana dokumen sejarah.

Menyedari pentingnya sumbangan dan kewujudan pahlawan misteri itu didedahkan kepada khalayak untuk diiktiraf sejarah tanah air, En. Abdul Latip Talib memulakan penyelidikan bagi membongkar rahsia kehilangannya.

“Tokoh seperti Si Bongkok Tanjung Puteri yang sehingga kini, sejarah perjuangannya masih tidak diketahui ramai pihak,” katanya yang menulis novel sejarah berkenaan pahlawan itu, tahun lalu.

Beliau berkata, tidak seperti tokoh pejuang lain seperti Datuk Bahaman di Pahang atau Rentap di Sarawak, sejarah negara ini tidak pernah mengenali siapa Si Bongkok yang berjuang menentang British dan sekutunya di Johor.

“Ceritanya bermula apabila British mula menjajah Singapura seterusnya cuba melebarkan pengaruh mereka ke Johor,” kata Abdul Latip seterusnya memulakan kisah perjuangan Si Bongkok Tanjung Puteri yang kini semakin hilang dalam lipatan sejarah negara.

Pernah suatu ketika sekitar abad ke-19, Kerajaan Johor tidak diperintah oleh Sultannya tetapi pentadbiran dan segala urusan negeri diuruskan Temenggung Abdul Rahman atas sokongan British.

Polemik itu berlaku apabila Sultan Hussein mangkat pada 1835; putera baginda iaitu Tengku Ali cuba mendapatkan haknya sebagai Sultan Johor tetapi dihalang Temenggung Abdul Rahman (atau Temenggung Abu Bakar?).

Akibat daripada perebutan kuasa itu, muncul kisah perjuangan Si Bongkok di Tanjung Puteri (kini Johor Bahru). Beliau berhasrat mengusir pengaruh penjajah dari bumi Johor dan tidak bersetuju dengan hasrat pemerintah negeri yang berbaik-baik dengan British.

Si Bongkok juga inginkan takhta kesultanan Johor yang ketika itu dikuasai Temenggung Abdul Rahman (?), dikembalikan kepada pewaris asal iaitu Tengku Ali. Si Bongkok memang nama asalnya manakala nama bapanya adalah Damak.

Dinamakan dirinya sebagai ‘Si Bongkok’ berikutan keadaan tubuh badannya yang cacat iaitu bongkok ke kanan manakala tangan kirinya pula cengkung. Mukanya pula herot dan bengkak ke kanan.

Walaupun dilahirkan sebagai insan yang cacat, Si Bongkok membesar sebagai seorang pemuda yang gagah dan berani. Beliau cekap bermain senjata dan mahir dalam ilmu lautan. Si Bongkok juga dikatakan memiliki ilmu kebal yang menyebabkan jasadnya tidak akan luka sama ada ditembak atau ditikam senjata tajam.

Kewibawaan beliau dikagumi ramai pihak sehingga Si Bongkok diangkat menjadi pemimpin oleh pengikutnya yang ramai. Di kalangan musuhnya sendiri beliau digelar Panglima Si Bongkok.

Si Bongkok hidup di atas kapal layar di tengah laut. Dia mempunyai pengikut yang ramai dan masing-masing memang cekap bermain senjata serta mengendalikan kapal di laut. Kebenciannya terhadap penjajah dan pemimpin tempatan yang mengadakan hubungan dengan bangsa asing itu menyebabkan Si Bongkok bersama pengikutnya bangkit menentang.

Mereka akan menyerang kapal bangsa asing yang melalui perairan Johor untuk berdagang di pelabuhan Tanjung Puteri atau Singapura. Tindakan itu menyebabkan British melabelkan mereka sebagai lanun.

Disebabkan serangan Si Bongkok dan pengikutnya, aktiviti perdagangan dan ekonomi di Tanjung Puteri dan Singapura semakin merosot kerana kebanyakan pedagang asing tidak lagi berani memasuki wilayah itu.

Keadaan itu menimbulkan kebimbangan kepada British menyebabkan bangsa asing itu mengarahkan Temenggung Abdul Rahman supaya menghapuskan kumpulan Si Bongkok.

Bagaimanapun, walau pelbagai cara digunakan untuk membunuh Si Bongkok, usaha itu tidak pernah berhasil kerana dipercayai tiada siapa yang mengetahui cara untuk mengatasi ilmu kebal yang dikuasai pahlawan itu.

Usaha mengekang serangan Si Bongkok terus diperketat dengan rondaan berterusan diadakan di perairan Selat Tebrau.

Kerajaan Johor dan British juga semakin khuatir kerana angkatan laut Si Bongkok memiliki ubat bedil dan senjata api hasil rampasan kapal dagang Barat yang diserang mereka.

Pada suatu hari, satu angkatan laut Johor diketuai Panglima Johor, Laksamana Daeng Alek meronda di Selat Tebrau mencari Si Bongkok.

Kehadiran tentera diraja itu untuk menangkapnya sudah diketahui Si Bongkok melalui perisiknya di istana. Si Bongkok pun bersedia menghadapi tentangan angkatan Panglima Johor.

Rondaan kapal perang Panglima Johor akhirnya berjaya mengesan kedudukan kapal Si Bongkok. Mereka segera merapati kapal itu untuk menyerangnya. Si Bongkok mengarahkan pengikutnya seramai lima puluh orang menyerang belas askar diraja itu.

Pertempuran hebat berlaku di atas kapal, di tengah lautan. Selepas lama bertempur, akhirnya angkatan Panglima Johor tewas. Mereka terpaksa berundur kembali ke pangkalan di Tanjung Puteri selepas ramai askar diraja yang terkorban dan lima kapal perangnya, karam.

Kekalahan itu tidak memutuskan semangat Panglima Johor untuk terus menyerang Si Bongkok. Pada hari yang lain, mereka menyerang lagi dengan lebih ramai askar.

Angkatan perang Panglima Johor berjaya mengepung beberapa kapal Si Bongkok tetapi dengan kebijaksanaannya, Si Bongkok berjaya melarikan diri ke tempat persembunyiannya sekitar Tanjung Belungkur.

Kegagalan itu menyebabkan Laksamana Daeng Alek, Kerajaan Johor serta British semakin marah dan tertekan. Selain Panglima Johor, turut menentang Si Bongkok adalah adiknya sendiri iaitu Panglima Putih.

Berbeza dengan Si Bongkok yang menyokong Tengku Ali, Panglima Putih menyokong Temenggung Abdul Rahman menyebabkan mereka bermusuhan.

Mereka berdua juga dikatakan mencintai gadis yang sama iaitu Si Tanjung. Bersama Laksamana Daeng Alek, Panglima Putih beberapa kali menyerang abangnya tetapi tetap gagal menghapuskan Si Bongkok.

Si Bongkok pula terus menyerang kapal dagang yang ingin berlabuh di Tanjung Puteri dan Singapura.

Episod akhir perjuangan Si Bongkok berlaku apabila sekali lagi kapalnya diserang. Akan tetapi, serangan pada kali itu lebih dahsyat kerana setiap penjuru perairan Selat Tebrau sudah dikepung angkatan laut Johor.

Si Bongkok dapat melepaskan diri ke Tanjung Belungkur, tempat persembunyiannya tetapi kapal Panglima Putih terus mengejar.

“Selepas Si Bongkok menemui ajalnya di tepi pantai itu, mayatnya dijumpai seorang penduduk tempatan dikenali Uteh Jantan.

“Kemudian Uteh Jantan bersama beberapa penduduk kampung membawa mayat Si Bongkok sehingga ke lereng bukit Tanjung Puteri dan pahlawan itu dikebumikan di situ secara rahsia,” kata penulis novel Si Bongkok Tanjung Puteri, Abdul Latip Talib.

Beliau berkata, pengebumian itu dilakukan secara rahsia kemungkinan bagi mengelakkan Kerajaan Johor dan British mengambil jasad pahlawan yang sememangnya disokong penduduk tempatan.

Katanya, penduduk terbabit juga mungkin khuatir mereka akan ditahan pihak berkuasa kerana mengebumikan jasad Si Bongkok menyebabkan mereka tidak menghebohkan lokasi mayat itu ditanam.

Kini, pusara berkenaan terletak dalam hutan belukar di kaki bukit Tanjung Puteri dan pengunjung perlu meredah semak dan denai selama setengah jam untuk sampai di sana. Penduduk yang tidak biasa dengan keadaan hutan itu, pasti tersesat dan tidak menemui kubur pahlawan berkenaan.

Sebaik melihat pusara berkenaan pula, perasaan sayu dan pilu menjelma di jiwa tatkala melihat keadaannya yang terbiar tanpa ada usaha untuk memuliharanya. Pusara itu sekadar bernesankan sekeping papan yang sudah reput.

“Mengikut cerita penduduk tempatan, nesan itu diletakkan seorang lelaki pada 23 Januari 1981 selepas dia bermimpi didatangi Si Bongkok yang menyuruhnya menanda pusara pahlawan berkenaan,” katanya.

Abdul Talib berkata, berdasarkan penemuan kubur berkenaan selain cerita mengenai Si Bongkok yang tersebar secara lisan sehingga hampir ke seluruh Johor sehingga kini, maka beliau yakin yang Si Bongkok sememangnya pernah wujud dan bukanlah cerita dongeng. Malah, namanya turut disebut dalam lagu rakyat Johor iaitu ‘Tanjung Puteri’.

Katanya, beliau mula menulis novel sejarah mengenai Si Bongkok sejak tahun lalu bagi memperbetulkan kembali ‘fitnah’ yang dilemparkan terhadap pahlawan itu kononnya beliau adalah lanun dan bukannya pejuang menentang penjajah.

Selain itu, usaha membukukan kisah perjuangan Si Bongkok juga dibuat Abdul Latip bagi membolehkan cebisan sejarah lisan yang tersimpan dalam ingatan orang lama, tidak hilang ditelan masa seterusnya nama Si Bongkok akan dikenang melewati masa.

“Saya percaya ramai pejuang Melayu yang nama mereka hilang daripada lipatan sejarah negara kita dan Si Bongkok adalah seorang daripada pejuang itu; sejarah kita dulu ditulis British menyebabkan ramai pahlawan kita yang menentang mereka dianggap penderhaka dan nama mereka tidak dicatat dalam sejarah.

“Saya berharap supaya sejarah ini boleh diperbetulkan semula dan pihak terbabit perlu tampil mengiktiraf perjuangan Si Bongkok setaraf dengan nama pejuang lain seperti Tok Janggut, Dol Said dan sebagainya,” katanya.

Abdul Latip juga menggesa pihak berkuasa supaya memelihara pusara Si Bongkok sebagai satu daripada warisan peninggalan sejarah yang bukan saja dibanggakan rakyat Johor tetapi rakyat negara ini.

“Saya sendiri sudah pergi ke Tanjung Belungkur untuk melihat sendiri pusara Si Bongkok Tanjung Puteri, keadaannya amat menyedihkan kerana terbiar.

Selepas 50 tahun kita merdeka, masihkah kita sependapat dengan penjajah yang melabelkan Si Bongkok itu lanun dan pengganas?” katanya.

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Asal Usul Lampu Isyarat Trafik

Pada permulaannya, lampu isyarat digunakan untuk keretapi dengan warna merah sebagai berhenti, hijau sebagai berhati-hati dan putih ialah bergerak. Namun, ia memberikan masalah apabila bekas warna lampu isyarat tertanggal yang menyebabkan pemandu keretapi mengangap isyarat sebagai putih iaitu bergerak.

Keadaan di waktu malam juga berbahaya kerana ada yang tersilap melihat bulan penuh sebagai lampu putih dan sukar dilihat pada siang hari.

Akhirnya lampu isyarat di jalan raya diperkenalkan dengan warna merah dan hijau sahaja di London pada 1868 dengan menggunakan lampu gas. Ia diperkenalkan oleh J.P. Knight dan dibina oleh syarikat jurutera keretapi Saxby & Farmer. Namun, lampu ini mudah meletup dan mengakibatkan polis yang mengawal lampu isyarat cedera. Oleh itu, lampu isyarat tidak digunakan sehinggalah lampu isyarat beroperasi menggunakan mentol elektrik.


Antara Lampu Isyarat Terawal Di Amerika Syarikat

Lampu isyarat elektrik dibina pada 1912 oleh Lester Wire, seorang anggota polis di Amerika Syarikat dengan menggunakan warna merah dan hijau. Akhirnya warna kuning ditambah bagi memberi maksud berhati-hati serta mengatasi masalah lampu putih yang mudah mengelirukan pemandu. Pada 1923, Garrett Morgan mempatenkan versi lampu isyaratnya yang akhirnya dibeli oleh syarikat General Electric dengan harga USD 40 000.


Pada masa ini, lampu isyarat telah dipertingkatkan dengan menggunakan lampu LED yang lebih jelas dilihat dan lebih tahan berbanding lampu mentol dengan skrin berwarna yang akan luntur warnanya. Lampu isyarat berwarna merah juga ditambah sedikit warna oren dan hijau ditambah sedikit warna biru bagi membantu pemandu yang buta warna.

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Asal Usul Kongsi Gelap Di Malaysia


Kongsi-kongsi gelap Cina di Negeri-negeri Selat berasal dari kumpulan Triad. Kumpulan Triad merupakan satu kongsi gelap yang ditubuhkan di negeri China pada tahun 1674. Tujuan kumpulan Triad ialah untuk menggulingkan Kerajaan Manchu dan menggantikannya dengan Dinasti Ming. Kumpulan Triad juga dikenali sebagai nama-nama seperti Liga Hung dan Thian Ti Hui (Liga Syurga dan Bumi). Orang Cina telah menubuhkan kongsi-kongsi gelap tidak lama selepas British menduduki Pulau Pinang (1786) dan Singapura (1819). Sejak tahun 1799 lagi kongsi-kongsi gelap Cina mula menentang pentadbiran British di Pulau Pinang. Antara kongsi-kongsi gelap yang terkenal ialah Ghee Hin (Kantonis) dan Hai San (Hakka). L.A. Mills menganggap kongsi-kongsi gelap Cina di Negeri-negeri Selat sebagai the Pirates and Robbers Co-operative Association. Sebilangan besar ahli kongsi-kongsi gelap tersebut terdiri daripada penjenayah Cina.

Perebutan kuasa dan kawasan jajahan telah melahirkan pelbagai nama dan kod angka kumpulan seperti Tiga Maharaja, Tokong Lima Beradik, 13 Pedang, Naga Merah, 03,04,07,08,21,24,36,38,18,360,367,368,369 dan banyak lagi. Dipercayai juga beberapa kumpulan yang asalnya hanya di ketuai dan dianggotai oleh bangsa Cina telah diketuai dan dianggotai oleh bangsa-bangsa lain seperti 08,18,24,36,77,99 dan lain-lain. Kumpulan kongsi gelap juga menjadikan lambang-lambang tertentu sebagai ikon kumpulan mereka seperti haiwan liar, mitos dan senjata api bagi melambangkan keganasan dan kekejaman mereka.

Sepertimana kongsi gelap lain di seluruh dunia, kongsi gelap Malaysia dipercayai menjadikan kongsi gelap di Tanah Besar China, Hong Kong dan Taiwan sebagai contoh penubuhannya, menjalankan operasi dan tetap menjadikan Guan Yu/Kuan Yee (Dewa Perang) sebagai idola yang dipuja-puja. Malah di dalam sumpah setia meraka, mereka masih menggunakan pengakuan menjadi ahli "Tentera Merah".


Sebab-sebab penubuhan kongsi-kongsi gelap Cina

1. Kewujudan kongsi-kongsi gelap di China Selatan

Kebanyakan orang Cina yang berhijrah secara ramai-ramai ke Negeri-negeri Selat dalam abad ke-19 merupakan bekas ahli kongsi-kongsi gelap di negara China. Tradisi kongsi-kongsi gelap ini telah diteruskan oleh orang Cina di Negeri-negeri Selat.

2. Keperluan organisasi bagi perlindungan dan bantuan bersama

Orang Cina yang berhijrah ke Negeri-negeri Selat berasal dari kawasan-kawasan yang berlainan di negara China dan terdiri daripada berbagai-bagai suku. Mereka juga mempunyai bahasa pertuturan dan adat yang berlainan. Faktor-faktor ini dan keadaan sekeliling yang baru telah menyebabkan orang Cina memasuki kongsi gelap yang seketurunan bagi tujuan perlindungan diri dan bantuan bersama. Selain daripada menjalankan kegiatan-kegiatan jenayah, kongsi-kongsi gelap ini merupakan persatuan kebajikan dan sosial. Mereka membantu ahli-ahli yang berada dalam kesusahan, menguruskan pengebumian ahli-ahli yang meninggal dunia dan membantu ahli-ahli mencari pekerjaan.

3. Kewujudan peluang-peluang kekayaan dan kuasa

Kongsi-kongsi gelap juga ditubuhkan dengan tujuan menguasai lombong-lombong bijih timah, perdagangan kuli, perjudian dan pelacuran.

4. Sikap tidak peduli Kerajaan Negeri-negeri Selat

Sikap tidak peduli Kerajaan Negeri-negeri Selat telah menggalakkan penubuhan kongsi-kongsi gelap Cina. Pegawai-pegawai awam dan pasukan polis tidak mencukupi untuk mengawal kegiatan kongsi-kongsi gelap. Pada tahun 1831, hanya terdapat 18 orang polis sahaja bagi penduduk seramai kira-kira 16000 orang di Singapura. Malahan, tiada terdapat seorang pegawai pun sebelum tahun 1867 yang boleh bertutur dalam bahasa Cina atau memahami adat orang Cina. Tiada terdapat jentera kerajaan sebelum tahun 1877 bagi menguruskan hal-hal berkaitan dengan kaum Cina di Negeri-negeri Selat. Malahan tiada terdapat kakitangan kehakiman yang mencukupi untuk menyelesaikan kes-kes jenayah. Sehingga tahun 1856 hanya terdapat seorang hakim di Negeri-negeri Selat. Keadaan ini telah menggalakkan perkembangan kongsi-kongsi gelap Cina.

<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

10 Benda Terbaik Yang Dilakukan NAZI

1. AUTOBAHN

Idea bagi sistem lebuhraya telah diberi oleh nazi dan hingga hari ini mereka dikagumi kerana membahagi2kan jalan bagi membolehkan kita pergi ke suatu tempat dengan lebih cepat tanpa had laju. Selepas diambil alih oleh Nazi, Hitler menggerakkan idea sistem lebuhraya antara negeri dengan kejuruteraan yang canggih. Projek harapan ini adalah satu medium bagu membasmi penggangguran dan memenuhi keperluan mobiliti kenderaan darat.

2. KADAR JENAYAH YG RENDAH

Dalam usaha untuk menjadikan Nazi Jerman sebuah dunia impian seperti Disneyland, Adolf Hitler menggunakan semua cara bagi menjauhkan peselisihan dan unsur jenayah dari tanahnya. Bagi menggalakkan gaya hidup yang aman, Adolf Hitler mengharamkan rusuhan umum di jalan-jalan bandar. Mengikut ahli-ahli sejarah, sepanjang tempoh pemerintahan Nazi, orang ramai selamat berjalan kaki pada waktu malam kes pecah rumah sangat jarang terjadi. Pesalah atau penjenayah yang ditangkap dihantar ke kem tahanan.

3. ROKET V-2

Lebih dikenali sebagai A-4, di kenali kerana menjadi artifak pertama yang tidak menggunakan juruterbang dan peluru berpandu balistik jarak jauh pertama. Roket ini terdiri dari beberapa teknologi utama dalam inovasi yang masih digunakan dalam program angkasa Amerika dan Kesatuan Soviet. Hitler menamakanya “Senjata Dendam 2” kerana konsep roket ini adalah untuk menghapuskan sasaran bersaiz bandar.

4. MENGUTAMAKAN KELUARGA

Mengekalkan nilai tradisi keluarga adalah prinsip yang dipegang nazi kerana berpendapat terdapat keistimewaan pada kanak-kanak, keluarga dan perpaduan. Tidak dinafikan yang Hitler adalah satu tokoh yang kompleks, tapi sebagai orang awam, Hitler adalah pakar dalam menjaga keluarga. Hitler dikagumi kerana sifat keibuan(penyayang). Keluarga yang miskin dibantu diberi bantuan kewangan yang mana elaun keluarga, pinjaman kahwin dan subsidi kanak-kanak diberi sama rata kepada semua masyarakat.

5. PEMELIHARAAN HAIWAN

Pemimpin-pemimpin parti adalah penaung pelindung haiwan dan kerana itulah mereka mengikut paramiter standard bagi memastikan keselamatan haiwan dalam rejim mereka. Menganiaya haiwan dianggap sebagai satu jenayah yang kejam, jika seseorang itu didapati melayan binatang seperti sesuatu yang tidak bernilai, mereka akan dihantar terus ke kem tahanan, Hitler sangat meminati binatang dan beliau amat terkenal kerana hubungan rapatnya dengan Blondi, Anjing German Shepherdnya.

6. MISI ANTI TEMBAKAU

Kempen anti tembakau hari ini telah diinspirasikan oleh Nazi Jerman, Hitler percaya kepada kesucian badan dan meyakinkan rakyat Jerman yang mereka tidak boleh merosakkan diri mereka dengan dadah kerana Hitle bertanggungjawab kepada takdir rakyatnya. Semasa pentadbiran Nazi, merokok diharamkan dikawasan umum, cukai tembakau dinaikkan, ceramah kesihatan dianjurkan tentera dan pendidikan kesihatan diperkenalkan bagi mencapai gaya hidup yang lebih sihat.

7. EKONOMI YANG LEBIH MANTAP

Sebelum pemerintahan Hitler, Ekonomi Jerman sangat menyedihkan kerana keadaan kronik kerana Perjanjian Versailles dan industrialisme praperang. Kerana tekanan hebat itu, Hitler memansuhkan kadar faedah dan merumuskan beberapa idea yang gila bagi menambahkan peluang kerja bagi mengukuhkan pembangunan infrastruktur. Keusahawanan sangat dihargai dalam Rejim Nazi dan industri menerima faedah dari polisi ekonomi. Sebagai balasannya, pemilik perniagaan menyokong strategi ekonomi kerajaan Nazi.

8. PROGRAM KEBAJIKAN TOLONG ORANG SUSAH

Apa yang boleh digambarkan, rejim Nazi memupuk konsep liberal yang telus bagi menaikkan taraf kehidupan rakyat Jerman. Bagi meransang semangat integriti, setiakawan dan kebahagiaan, Adolf Hitler melaksanakan beberapa program dan peraturan ketat bagi membentuk mereka ke arah yang betul. Rakyat jeman diberi ganjaran percutian, tawaran kerja, kempen kesihatan awam dan pelbagai perkhidmatan berfaedah yang mereka tidak pernah dapat sebelum ini bagi memperbaiki hidup mereka.

9. MEMPROMOSIKAN MUZIK KLASIKAL (Perintis untuk aliran muzik di masa sekarang/hadapan)

Dalam usaha untuk menyelaraskan budaya pada platform muzik, Reichmusikkammer (Institut Muzik Negeri) telah ditubuhkan pada 1933, betul-betul selepas Nazi berkuasa. Institut ini digubal untuk mempromosikan hasil lagenda komposer hebat seperti Beethoven, Mozart, Brahms, Wagner dan lain-lain. Bagi mengekalkan kekayaan warisan Jerman purba, kerajaan Jerman menggalakkan anak-anak muda untuk menjadikan muzik sebagai kerjaya. Ia adalah satu hakikat yang muzik jazz, swing dan muzik berbentuk seksual di haramkan.

Beethoven berasal dari jerman

10. VOLKSWAGEN

VW, satu jenama yang terkenal hari ni.. kalau korang minat ngan kereta2 Waksegen(Volkswagen) berterima kasihlah kepada Hitler, kalau dulu keta Waksegen ni orang panggil kereta katak. Ianya berlaku pada 1934, Hitler terfikir untuk buat satu kereta keluarga yang membawa sekurang2nya 2 orang dewasa dan 3 kanak-kanak dengan kelajuan maksimum 100km/j. Bagi melaksanakan tugas ini dengan serta-merta, hitler bersama pegawai2 mahir dan pakar bekerja dan berjaya melaksanakan projek impiannya yang menggunakan enjin 25 kuasa kuda. Pada mulanya, Volkswagen dikenali sebagai “KDF Wagen” (KDFialah singkatan bagi Kraft Durch Freude- Kekuatan melalui Kegembiraan)


<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>

Info Senjata Sulit Kerambit


Senjata sulit yang dimainkan secara jarak dekat oleh para pendekar dan serikandi. Dibentuk dari inspirasi KUKU HARIMAU dan BULU PADA EKOR AYAM JANTAN. Dikenali juga dengan pelbagai nama mengikut bentuk (bilah dan lengkungannya), saiz dan tempat. Antaranya;

1. Kuku Rimau
2. Kuku Hanuman
3. Lawi Ayam
4. Kerambit Minang
5. Kerambit Sumbawa
6. Kerambit Lombok
7. Kerambit Sunda (2 mata)
Bilahnya berbentuk melengkung dan tajam kedua-dua belahnya.Terdapat lubang cincin dipangkal hulunya sebagai ruang untuk memasukkan jari telunjuk. Keadaan ini menjadikan senjata kerambit sukar terlepas dan boleh bergerak secara fleksibel kerana jari telunjuk menjadi sebagai pemacunya.Namun kelemahannya, boleh mengakibatkan jari telunjuk itu patah bila berdepan dengan musuh yg pakar atau tertusuk sesuatu yg keras (tidak lut). Bagi mengelakkan keadaan seperti ini, ada rekaan kerambit yg tiada lubang cincin dan hanya digenggam. Tetapi ianya berisiko untuk terlepas dan sedikit terhad ruang geraknya berbanding yang berlubang cincin.

Kaedah "makannya" secara merobek sasaran lembut pada tubuh lawan seperti leher, bawah dagu, ulu hati, sisi pinggang, kantung kemaluan, ketiak, tendon-tendon utama seperti pergelangan, pelipatan siku dan lutut. Arah gerak makannya secara horizontal (lambai atas dan lambai bawah) dan vertikel. Setiap kali kerambit mengena sasaran, pengemudinya akan menyentap kerambit tersebut sebagai usaha merobek tubuh lawan. Ianya disimpan dan dipegang secara sembunyi dari penglihatan musuh. Biasanya, para pendekar akan menyimpan kerambit ini di dalam poket, menyelit kerambit disebalik bengkong (atau di sekitar pinggang yang sedikit belakang agar tersorok dari pandangan musuh), dan ada juga disimpan dalam kilasan kain sarung atau sampin. Bagi serikandi pula, kerambit (bersaiz kecil) disimpan di sebalik rambut yang dijadikan sebagai cucuk sanggul.


Kaedah Latihan.
Secara asasnya, pesilat diajar dengan senaman Kerambit. Senaman kerambit diajar bertujuan agar pesilat mampu menghayati gerak-geri kerambit yang banyak bermain secara MERAUT dengan gerak lambai atas dan lambai bawah (gerakan horizontal) dan sauk sula (vertikel). Geraknya perlu rapat dan tangan kiri (tanpa kerambit) haruslah berwaspada agar tidak termakan tuan sendiri. Kemudian, pesilat mula diajar Gerakan Asas Kerambit agar gerakan yang lembut ketika senaman kerambit tadi dapat dilaksanakan dengan gerak sebenar yang keras dan pantas.

Setelah mahir mengemudi Kerambit, pesilat akan diajar kaedah elak-makan dan seterusnya dilatih menyambut serangan kerambit musuh dalam keadaan bertangan kosong (tanpa senjata). Kaedah Tapak Hidup Kerambit juga diberi pendedahan agar pesilat mampu mendalami pelbagai kemungkinan bentuk serangan secara berangkai dan pelbagai situasi.

Penghujung pelajarannya, pesilat perlu bertempur menggunakan Kerambit di dalam kain sarung. Kaedah latihan sebegini menitikberatkan kecekapan pesilat untuk bermain rapat dan cekap menghadapi serangan kerambit dalam situasi yg terhad. Petua Kerambit dan Penggunaan Racun juga akan disampaikan setelah pesilat berjaya menguasai sepenuhnya Permainan Kerambit ini.

Walaupun asal senjata Kerambit ini dari Nusantara (Alam Melayu), namun ianya telah tersebar dan telah mendapat tempat di hati orang-orang Barat yang melihat senjata Kerambit ini mempunyai kelebihannya yang tersendiri berbanding senjata-senjata Melayu lain.






<< SUKA INFO INI? KLIK LIKE DAN SHARE DI FACEBOOK >>